Skolen og nærområdet

jenter som husker

På Ljan skole ønsker vi at våre elever "lærer å lære". Vårt mål er å utvikle selvstendige og tenkende elever. Elevene får kunnskap, utvikler respekt for seg selv og andre og er stolte over egne ferdigheter.

Skolen viser omsorg for hver enkelt elev og hvordan de opplever sin skolehverdag.

Aktivitetsskolen og skolen jobber tatt sammen for å gi elevene en god flyt i skolehverdagen, både faglig og praktisk. Aktivitetsskolen skaper trygghet og trivsel. Elevene tar valg og påvirker utviklingen av et mangfoldig tilbud som gir støtte til læring.

Ljan skole søker eksterne samarbeidspartnere og er ressursskole for tenking. Vi er øvingsskole og bruker metoden Lesson study for å øke egen kunnskap om hvordan elever lærer best.

Organisering

Storklasser

Skolen har i mange år valgt å organisere elevene i storklasser på trinn og ser mange fordeler med dette.
Helhet og sammenheng

På Ljan skole samarbeider skole og AKS tett med felles regler og standarder

Vårt nærmiljø

Skolen ligger i rolige omgivelser med gangavstand til Østmarka og til fjorden.

Den staselige skolebygningen fra 1923 har karakteristisk historisk preg, og den er sentral både miljømessig og visuelt i området.

Skolegården og "skogen"

Skolen har et flott og variert uteområde med kupert skog, lekeapparater og ballbane. Perfekt for lek og aktivitet! I år er vi også  så heldige at uteområdene våre blir oppgradert, med ny ballbinge og flotte, store  lekeapparater. det vil stå ferdig sent i høst.

Ljanselva

Ljanselva kommer fra Lutvann. Den renner gjennom Liadalen, og er et viktig element i Ljans nærmiljø.

En turvei følger elva nedover, forbi det gamle kuttverket, slalåmbakken og ned mot Hallagerbanen og fisketrappene før elva stuper ned i tunnelen som fører den ut i havet ved Fiskevollbukta. Her finner vi fossefall, spennende "deltaområder" og fredelige idyller. Skolens lavvo ligger "en liten bakke opp" fra elva.

Les mer om Ljanselva

Sjøen

Det er ikke langt til sjøen fra skolen. Vi har Hvervenbukta og Katten i gangavstand til skolen, og det gir eleven på Ljan skole flotte muligheter til å studere livet i fjæra på nært hold.

Skøytebanen

På skredderjordet er det skøytebane om vinteren, til glede for store og små, både i skoletid og fritid.

Slalåmbakken

Vi er så heldige at vi har en slalåmbakke i nærheten. Den er et populært sted om vinteren. Bakken driftes av Ljan IF.

Kort om skolen

• Bygget i 1923