Kultur og tradisjon

malte marihøner

Vi har i en årrekke arrangert jevnlige fellessamlinger hvor elevene opptrer med sang, dans og andre sceniske innslag.

Spesielt for skolen vår er den store sommeravslutningen vi samles om i begynnelsen av juni. Alle elevene på skolen deltar og dette er en stolt og lang tradisjon ved skolen. Det har vært stor variasjon i tema og innhold på disse forestillingene gjennom årene -  Prøysen, Opera, Norsk tradisjonsmusikk, Melodi Grand Prix,  verden rundt og mye mer.

I 2018 var temaet " Norsk på Norsk"

Forestillingen gir elevene mulighet til å samhandle på tvers av trinnene noe som gir trygghet og samhold på skolen vår. Aktivitetsskolen og FAU deltar også med ulike aktiviteter, i år med kunstutstilling og kafe.

Gjennom året har trinnene ansvar for ulike fellesarrangementer og samlinger.

Ljan skole har også mange andre tradisjoner som holdes i hevd, år etter år.

Hattelunsjen er vårens vakreste eventyr hvor alle på skolen stiller med hodeplagg og hvor vi har en felles lunsj hvor vi kan beundre hverandres hatter. I år dekket vi til felles "langduk" i alleen - været var godt, heldigvis!

Siste skoledag er det også "Ljansstafett" for elevene. Mange lag stiller fra klassene på kort og lang runde, og enda flere heier dem fram.

I tråd med skolens brede dannelsesoppdrag lærer alle 7.trinnselever på Ljan skole vals, polonese og sangen "Til ungdommen". Dette blir framført på den høytidelige skoleavslutningen for 7.trinnselevene og deres foresatte.

Vi har en staselig hoveddør som sjelden brukes, men første skoledag i 1.trinn og siste skoledag på 7. trinn får elevene gå inn og ut av denne døra - som symbolsk "Velkommen" og "Farvel".

En av de mer underlige tradisjonene er at 7.trinnselevene får gå ut av skolens staslige hoveddør aller siste skoledag på Ljan skole. der møtes elevene og deres lærere til en forfriskende vannkrig i borggården.