Hovedseksjon

Storklasser

Hvorfor:
· Gi barna anledning til å bli kjent med så mange som mulig.
· Barna har større mulighet til å knytte vennskap.
· Alltid min. en kjent voksenperson til stede.
· Minsker konkurranse mellom klassene.
· To lærere som ser hver elev – diskusjonspartner.
· Dobbel så stor sjanse for å ha god ”kjemi” med lærer.
· Kjenner mange før overgang til ungdomsskole.
· Foreldrene får stor kontaktflate.
· To lærere på trinnet gir to om ansvarsmengde, utfordringer, planleggingsarbeid, ideskapning, samtalepartner, avlaster og mulighet for å variere klassens sammensetning.
· To lærere sammen om felles utfordringer.
· Bytte på grupper når man trenger det uten at det oppleves som en stor
forandring.

 

Hvordan:
· En stor klasse på hvert trinn, derfor 1 trinn, 2 trinn osv.
· To (tre)  kontaktlærere på hvert trinn.
· Felles ansvar for elevene på trinnet.
· Lærerne fordeler ansvarsoppgaver, som skriftlig vurdering, konferansetimer og oppfølging av enkelt elever seg i mellom.
· Grupper omrokeres min. en gang i året. (2.kl – 7.kl.)
· 1.klasse rokeres ved behov
· Storklassen møtes/jobbe sammen jevnlig, min. en gang i uken. (På tvers  av gruppedelingen.)
· Felles foreldremøte.
· Felles avslutning.