Tenkevaner

Tenkevaner - artikkel

Noen eksempler

Persisting: Utholdenhet

Observasjoner i klasserommet gir oss et innblikk i hvordan de ulike elevene møter  en "oppgave".  Elever kan være raske til å uttale: "Dette skjønner jeg ikke" før de i hele tatt har lest hele oppgaveteksten.  Forskere mener at utholdenhet er mangelvare blant mange norske elever (OECD-undersøkelse basert på siste PISA-rapport). Noe av grunnen til at elevene gjør det dårlig, er fordi de gir opp for lett. Utholdenhet handler om ikke å gi opp. Det er verdt å prøve igjen eller prøve på en annen måte.  Det krever stor selvdisiplin for ikke å gi seg når man støter på vanskelige problemer og oppgaver i skolen (Karl-Eirik Kval 2014)

Ikke gi opp, prøv igjen

Fortsett til du er i mål

Vær tålmodig, vent på tur

Striving for Accuracy: Nøyaktighet:

Andre elever igjen bruker tid til både å lese og forstå oppgaven, men glemmer å kontrollere om strategien/svaret på oppgaven har sammenheng med spørsmålet.

Ta deg god tid og vær fokusert

Skriv rett og tydelig

Les oppgaven nøye

Sjekk det du gjør en ekstra gang

Managing Impulsivity: Selvkontroll

Selvkontroll handler om hvordan vi klarer å utsette det vi ønsker oss her og nå, for eksempel for å oppnå fremtidig belønning.  Barn som sliter med selvkontrollen i helt konkrete situasjoner, kan lykkes dersom de har gode strategier for hånden            (Jfr. W. Mischel, "Livets fristelser" A-magasinet 2014).

Stopp – tenk – utfør

Tenk før du handler

Tenk før du snakker

Bestem deg for å være fokusert og målrettet