Tenkevaner - artikkel
Noen eksempler
Persisting: Utholdenhet
Observasjoner i klasserommet gir oss et innblikk i hvordan de ulike elevene møter en "oppgave". Elever kan være raske til å uttale: "Dette skjønner jeg ikke" før de i hele tatt har lest hele oppgaveteksten. Forskere mener at utholdenhet er mangelvare blant mange norske elever (OECD-undersøkelse basert på siste PISA-rapport). Noe av grunnen til at elevene gjør det dårlig, er fordi de gir opp for lett. Utholdenhet handler om ikke å gi opp. Det er verdt å prøve igjen eller prøve på en annen måte. Det krever stor selvdisiplin for ikke å gi seg når man støter på vanskelige problemer og oppgaver i skolen (Karl-Eirik Kval 2014)
Ikke gi opp, prøv igjen
Fortsett til du er i mål
Vær tålmodig, vent på tur
Striving for Accuracy: Nøyaktighet:
Andre elever igjen bruker tid til både å lese og forstå oppgaven, men glemmer å kontrollere om strategien/svaret på oppgaven har sammenheng med spørsmålet.
Ta deg god tid og vær fokusert
Skriv rett og tydelig
Les oppgaven nøye
Sjekk det du gjør en ekstra gang
Managing Impulsivity: Selvkontroll
Selvkontroll handler om hvordan vi klarer å utsette det vi ønsker oss her og nå, for eksempel for å oppnå fremtidig belønning. Barn som sliter med selvkontrollen i helt konkrete situasjoner, kan lykkes dersom de har gode strategier for hånden (Jfr. W. Mischel, "Livets fristelser" A-magasinet 2014).
Stopp – tenk – utfør
Tenk før du handler
Tenk før du snakker
Bestem deg for å være fokusert og målrettet