Sommerles - sommerens store lesekampanje

forside bok

Hva er Sommerles?

• Sommerles er en nasjonal, digital lesekampanje for alle elever i 1.-7. klasse.
  • Sommerles varer fra 1. juni – 31. august.
  • Barna deltar ved å opprette en profil sammen med foresatte på sommerles.no.
    Barn uten nettilgang kan få lesepass på sitt lokale Deichman-bibliotek.
  • På nettsiden Sommerles.no registerer barna alle bøkene de leser i kampanjeperioden og samler poeng for innsatsen. Her kan de også lese en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve, spille nettspill og løse quiz til fortellingen. Det er også mulig å følge med på hva venner leser, om de har gitt hverandre tilgang til det.
  • Lesetips og bøker kan barna finne på Deichman.  På biblioteket kan de også hente små premier som belønning for all lesingen.
  • Sommerles er for alle, fra de som ikke leser selv til superleserne. Det å lytte til en lydbok eller til noen som leser høyt, teller også. Lesing på alle språk teller like mye.
  • Sommerles startet i Vestfold I 2012. Fra og med 2018 deltar alle fylker. Kampanjen driftes av folkebibliotekene, som i Oslo er Deichman.
  • Sommerles ersatter Deichmans tidligere kampanje, Sommerbok

Hvorfor Sommerles?

• Sommerles skal først og fremst være gøy, og bidra til at flest mulig barn leser mest mulig i løpet av en lang sommerferie.
  • Kampanjen har vist seg å være motiverende for barnas lesing, også for de som vanligvis ikke leser så mye på fritiden.
  • Sommerles bidrar til å vedlikeholde og styrke leseserdighetene blant barna som deltar. Det viser erfaringer fra andre fylker som har vært med tidligere.